رضا پورعالی؛وزنه برداری مثل المپیک پکن، در المپیک پاریس مدال نگرفت. در واقع برای دومین بار در قرن جدید، دست وزنه‌برداری ایران از مدال المپیک کوتاه ماند تا شاهد یک لوپ تاریخی عجیب در این رشته پر مدال باشیم.

🔻 ۱۸ سال پیش وقتی به دلیل تراژدی دوپینگ سازمان یافته ۹ ملی پوش، علی مرادی از فدراسیون وزنه‌برداری اخراج شد، سازمان تربیت بدنی وقت یک ویرانه‌ را تحویل بهرام افشارزاده داد. الحق که افشارزاده هم خیلی تلاش کرد تا از زیر آوارهای آن خرابه، مدال المپیک بیرون بکشد اما دو سال، زمان مناسبی نبود برای این کار. به همین خاطر هم وقتی تیم ملی وزنه‌برداری در المپیک پکن مدال نگرفت، همه می‌دانستند مسبب آن ناکامی افشارزاده نیست، بلکه…

🔻حالا هم دقیقا دو سال از برکناری علی مرادی از فدراسیون وزنه‌برداری می‌گذرد و ویرانه‌ای که تحویل سجاد انوشیروانی شد آنقدر سنگین بود که وزنه‌برداری ایران نتواند ظرف مدت دو سال، در بازی‌های آسیایی و المپیک، زیر این آوار کمر راست کند. با این حال تجربه قبلی نشان داد راه برون رفت از بحران در دوران پسامرادی، تغییر نسل است و توجه به زیرساخت‌ها؛ کاری که افشارزاده به خوبی انجامش داد و سجاد انوشیروانی هم در همین مدت کوتاه نشان داد در انجام آن استاد است.

🔻بها دادن به تیم‌های پایه، پرورش ستاره‌های جوان،  کاهش میانگین سنی تیم ملی بزرگسالان، برپایی اردوهای با کیفیت برای همه رده‌ها، برگزاری منظم مسابقات داخلی، اعزام‌های پرتعداد بین‌المللی، درآمدزایی از طریق جذب اسپانسرهای مختلف، تامین اعتبار خرید تجهیزات برای هیات‌های استانی، اهتمام به بازسازی کمپ فرسوده تیم ملی، گرفتن زمین برای ساخت کمپ جدید و دست آخر افزایش هزار و دویست درصدی بودجه فدراسیون از ۱۰ میلیارد سال آخر ریاست مرادی به بیش از ۱۲۰ میلیارد در کمتر از دو سال، فقط مختصری است از اقدامات انجام شده در فدراسیون وزنه‌برداری در این دو سال اخیر. اقداماتی که خیلی از آنها در نوع خودش بی سابقه بود در وزنه‌برداری.

🔻در بحث مدال آوری هم  در همین دو سال اخیر به گواه آمار ۱۵۵ وزنه‌بردار به مسابقات مختلف قاره‌ای و جهانی اعزام شدند و ۱۸۶ مدال آسیایی و جهانی کسب شده است و البته  عناوینی چون قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا، قهرمانی جوانان جهان و قهرمانی بزرگسالان آسیا در بخش تیمی؛ موفقیت‌هایی که در قیاس با دو سال مشابه قبلی، به هیچ‌وجه قابل مقایسه نیست.

🔻باور کنید منتقدانی که همه این قدم‌های مثبت را کجا نمی‌بینند، نه با سوزن بیدار می‌شوند و نه با جوالدوز. شده حکایت کلیپ «رقص مردگان» مایکل جکسون. از زیر خاک برخواسته اند و با چشمانی خیره به افق فقط  می‌گویند؛ «چقدر زمان علی مرادی خوب بود! »… همین.

🔻 البته که انگشت شمارند این دوستان مدعی، اما خطاب به همین جمع اندک باید گفت؛ وزنه‌برداری در حال پوست اندازی و تغییر نسلی بزرگ است و به اتکای همدلی قهرمانانش، دقیقا منطبق بر همان مسیر درستی دارد حرکت می‌کند که سرانجامش، اعتلا و سربلندی این رشته است.

🔻همانطور که ۱۶ سال پیش، المپیک پکن قربانی تاریخ سازی وزنه‌برداری در المپیک لندن شد، این بار هم المپیک پاریس پلی خواهد شد تا آینده سازان وزنه‌برداری ایران را به سمت تاریخ سازی در المپیک لس‌آنجلس سوق دهد.

🔻 ما به آینده امیدواریم و خداقوت می‌گوییم به سجاد انوشیروانی، بهداد سلیمی و همه عزیزانی که در این مسیر کوشا هستند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار